UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Основи економіки та менеджменту на підприємстві (4, 5 сем.)

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра менеджменту, бізнесу та маркетингових технологій
Короткий опис навчальної дисципліни
Розвинене суспільство має певну сформовану структуру та суспільні відносини. Економічну сферу суспільних відносин називають економікою. Нею охоплені всі сторони життя людини, безпосередньо пов’язані із задоволенням її фізіологічних, соціальних і духовних потреб.
Цілі та задачі навчальної дисципліни
Метою навчальної дисципліни є формування здібностей самостійно мислити приймати управлінські рішення, виконувати комплексні економічні розрахунки для ефективного здійснення господарської діяльності на рівні підприємств з урахуванням чинників дії зовнішнього та внутрішнього середовища. Завданнями вивчення навчальної дисципліни є: – є вивчення господарських процесів, що відбуваються у виробничокомерційних системах підприємств; – закріплення комплексу економічних знань і засвоєння досягнень теорії і практики управління підприємством.
Результати навчання
Отримані знання з навчальної дисципліни стануть складовими наступних програмних результатів навчання: Використовувати аналітичний та методичний інструментарій для розуміння логіки прийняття господарських рішень різними економічними агентами (індивідуумами, домогосподарствами, підприємствами та органами державної влади). Застосовувати відповідні економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задач. Проводити аналіз функціонування та розвитку суб’єктів господарювання, визначати функціональні сфери, розраховувати відповідні показники, які характеризують результативність їх діяльності. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.
Перелік тем
Змістовий модуль 1. Підприємство та основи його організації в сучасній системі господарювання Тема 1. Економіка як наука та теорії підприємств. 1.1. Поняття, предмет і об’єкт вивчення курсу «Економіка підприємства». 1.2. Галузева структура, показники, що її характеризують. 1.3. Поняття підприємства, його мета, функції та основні ознаки. 1.4. Теорії (концепції) підприємства. Тема 2. Основи підприємництва. 2.1. Підприємницька діяльність, її принципи, форми і типи. 2.2. Законодавче забезпечення підприємництва в Україні. 2.3. Підприємницькі договори, їх структура і порядок укладання. Тема 3. Види підприємств, їх організаційно-правові форми. 3.1. Правові основи функціонування підприємств в Україні. 3.2. Порядок створення та реєстрації підприємств. 3.3. Класифікація підприємств. 3.4. Види об’єднань підприємств. Тема 4. Середовище господарювання підприємства та ринок. 4.1. Середовище функціонування підприємства, його структура. 4.2. Аналіз середовища підприємства. 4.3. Ринок: поняття, умови формування і функції. 4.4. Структура і види ринків. 4.5. Ринкова інфраструктура, її складові елементи. Тема 5. Структура та управління підприємством. 5.1. Виробнича структура підприємства, її види і характеристика. 5.2. Управління підприємством: поняття, завдання і принципи. 5.3. Функції, інструменти та риси сучасного управління. 5.4. Методи управління. 5.5. Організаційні структури управління підприємством. Змістовий модуль 2. Ресурсне забезпечення діяльності підприємства Тема 6. Персонал підприємства, продуктивність і оплата праці 6.1. Персонал підприємства, його склад. 6.2. Розрахунок чисельності працюючих на підприємстві. 6.3. Продуктивність праці, показники і методи її вимірювання. 6.4. Організація і нормування праці на підприємстві. 6.5. Мотивація як процес симулювання працівників, її моделі і методи. 6.6. Форми і системи оплати праці. Тема 7. Капітал підприємства 7.1. Сутність та види капіталу підприємства. 7.2. Поняття, класифікація і структура основних засобів підприємства. 7.3. Оцінка основних засобів. 7.4. Амортизація основних засобів. 7.5. Показники ефективності відтворення і використання основних засобів. 7.6. Поняття, матеріальний склад і структура оборотних засобів підприємства. 7.7. Розрахунок нормативів оборотних активів. 7.8. Показники ефективності використання оборотних активів підприємства. 7.9. Нематеріальні активи підприємства, їх оцінка та зношування Змістовий модуль 3. Організація діяльності підприємства Тема 8. Інвестиційно-інноваційна діяльність підприємства 8.1. Інвестиції: поняття, види і роль у відтворенні виробничого потенціалу підприємства. 8.2. Оцінка економічної ефективності виробничих інвестицій. 8.3. Інноваційні процеси: поняття, види і характеристика. 8.4. Основи методики визначення економічної ефективності технічних нововведень. Тема 9. Техніко-технологічна база і виробнича потужність підприємства 9.1. Поняття техніко-технологічної бази підприємства. 9.2. Виробничі процеси та принципи їх організації. 9.3. Класифікація виробничих процесів. 9.4. Виробнича потужність підприємства, чинники, що впливають на неї. 9.5. Методи визначення виробничої потужності на підприємствах. Тема 10. Організація виробництва і забезпечення якості продукції 10.1. Організаційні типи виробництва, їх характеристика. 10.2. Поняття виробничого циклу, його структура. 10.3. Поняття якості продукції, необхідність та значення її підвищення. 10.4. Показники і методи оцінки якості продукції. 10.5. Конкурентоспроможність продукції, чинники її забезпечення і методика оцінки. Змістовий модуль 4. Результати та ефективність виробництва Тема 11. Витрати на виробництво та реалізацію продукції 11.1. Поняття і класифікація витрат. 11.2. Собівартість продукції, її види і показники. 11.3. Калькулювання витрат на виробництво та реалізацію продукції. 11.4. Джерела, чинники і шляхи зниження собівартості продукції. Тема 12. Ціноутворення на підприємстві 12.1. Економічний зміст, функції і види цін. 12.2. Формування гуртових і роздрібних цін на продукцію. 12.3. Методи ціноутворення Тема 13. Фінансово-економічні результати діяльності підприємства 13.1. Дохід і прибуток підприємства, схеми їх формування та розподілу. 13.2. Прибутковість діяльності підприємств, показники, що її характеризують. 13.3. Суть та оцінка загального фінансово-економічного стану підприємства. 13.4. Ефективність виробництва: суть, види і показники. 13.5. Показники, резерви і чинники підвищення ефективності виробництва. Тема 14. Економічна безпека та антикризова діяльність 14.1. Економічна безпека підприємства: сутність, мета, елементи і схема організації. 14.3. Оцінка рівня економічної безпеки підприємства. 14.4. Управління ризиками господарської діяльності. 14.5. Антикризове управління діяльністю підприємств.
Система оцінювання
Максимальна кількість балів по темі – 100, мінімальна – 60. Бал по дисципліні варіюється (від 60 до 100 балів) та визначається шляхом обчислення середнього арифметичного значення, з урахуванням кількості тем.
Форма контролю
залік